سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تقوای الهی، اساس هر حکمتی است . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

موسسه (کانون) فرهنگی هنری قرآن و عترت حسن آباد جرقویه علیا

چه بسیار باغها و چشمه سارها و کشتزارها و جایگاهى ارجمند و نعمتى که در آن شادمان بودند، بر جای گذاشتند، این چنین است رسم روزگار که ما آنها را به قومى دیگر میراث دادیم.

به گزارش سرویس قاب نقره برنا، یکى از بناهاى نمونه و بسیار پر شکوه ایران قدیم ایوان مدائن است که امروز خرابه آن نزدیک بغداد قرار دارد و از قلمرو حکومت ایرانیان خارج شده است.


این ایوان و تالار عظیم و بى‌نظیر، نمایانگر عظمت تمدن شهر مدائن پایتخت ایران قدیم مى‌باشد که بر اثر استحکام و استوارى ساختمان آن تاکنون در وسط خرابه‌هاى شهر مدائن باقى مانده و قرنها در برابر باد و باران و عوامل ویرانى همچنان ایستادگى کرده است.




به عقیده جمعى از مورخین این بناى عظیم را شاپور دوم (نهمین پادشاه ساسانى ) در حدود قرن چهارم میلادى ساخته است و مدت بیست و اندى سال، ساختن آن طول کشیده است.

ولى بنابر معروف در زمان شاهان ساسانى به عظمت و آبادى شهر تیسفون (مدائن) افزوده گشت به طورى که یکى از شهرهاى بزرگ جهان گردید، خسرو اول انوشیروان در این شهر کاخى بزرگ ساخت، این کاخ کاخ سفید نام داشت، ایوان مدائن یا طاق کسرى خرابه همان کاخ بزرگ است اما ایوان شاپور، ایوان دیگرى بوده که منصور عباسى آن را خراب کرده است.

سبک ساختمان پرشکوه این ایوان از نظر معمارى و مهندسى به قدرى جالب و چشمگیر است که با آن همه قدمت و عدم توجه در نگاه دارى آن هنوز با تالارهاى مهم فعلى جهان از نظر استحکام برابرى مى کند.

نماى خارجى این کاخ را با آجر ساخته بودند ولى ستونها و کنگره‌هاى آن پوشیده از ورقهاى مس بود که به طلا و نقره اندود شده بود.

در داخل کاخ تخت سلطنتى ساسانى قرار داشت، در بالاى تخت تاج شاهى آویخته شده بود.

فرش این بارگاه قالى بزرگى بود که بیش از 350 متر طول داشت و قالى بافان ایرانى، آن را از ابریشم و گلابتون و تارهاى طلا و نقره بافته بودند، این قالى را مورخان، بهارستان کسرى نامیده‌اند.

پس از 700 سال که تیسفون پایتخت ایران بود، این شهر در زمان خلیفه اول به دست عربها افتاد، در این زمان آن قالى نفیس پاره پاره شد، از آن پس ‍ مقدمات ویرانى شهر تیسفون و ایوان کسرى شروع شد و امروز، جز خرابه طاق کسرى اثرى از آن شهر بزرگ و تاریخى بجاى نمانده است.


مطابق تحقیقات دانشمندان و مورخان، دیوارهاى ایوان و کتیبه هاى آن با ظریف‌ترین نقاشى ها مزین بوده و مقدار طلاى خالصى بسیاری در آنزمان به کار برده‌اند. نقاشى‌هائى که در داخل ایوان ترسیم گردیده است، صورت انوشیروان همراه سپاه ایران است که به شهر انطاکیه یورش برده و آنجا را از دست سپاه روم گرفته و پرچم ایران را در آنجا باهتزاز در آورده اند.

جالب اینکه این ایوان در وسط شهر عظیم مدائن واقع بوده و در جلو ایوان، میدان وسیعى بوده است و از آخر ایوان تا لب دجله، باغها و بوستانهاى شهر مدائن به یکدیگر اتصال داشته و این امر نمایانگر یک منظره رویائى معطرى بوده است.

در دو طرف ایوان دو رشته عمارتهاى چند طبقه شبیه یکدیگر ساخته شده که به واسطه غرفه‌ها به هم متصل مى‌شده و همه ستونهاى آن از سنگهاى مرمر نفیس و برنز بوده است.

از هنگامى که این ایوان پرشکوه ساکنان سرمست خود را از دست داده و جاى آن مغروران جاه و جلال و مال خالى مانده است، کمتر کسى است که از کنار آن گذشته و کلمات عبرت‌انگیزى نگفته باشد منتهى هر قدر هشیارتر به همان نسبت کلماتش هم حکمت آمیزتر و عبرت انگیزتر بوده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه گفتارشان در کتاب"داستان باستان" می‌نویسند: روزى امیرمؤ منان (ع) به قصد سرزمین تاریخ ساز صفین براى مبارزه با قهرمانان ظلم و جنایت معاویه از کنار این ایوان گذشت. بقایاى عظیم ساختمانهاى ساسانیان را مشاهده کرد، یکى از همراهان از روى عبرت این شعر را خواند:
جرت الریاح على رسوم دیارهم
فکانهم کانوا على میعاد

یعنى: باد بر ویرانه‌هاى خانه‌هایشان مى‌وزد، گویا آنها فقط چند روزى نوبت داشتند که در این تالار بنشینند و نشستند و گذاشتند و گذشتند. على (ع) فرمود چرا این آیات را نخواندى:
کم ترکوا من جنات و عیون و زروع و مقام کریم و نعمة کانوا فیها فاکهین کذلک و اورثناها قوما آخرین فما بکت علیهم السماء والارض و ما کانوا منظرین.

چه بسیار باغها و چشمه سارها و کشتزارها و جایگاهى ارجمند و نعمتى که در آن شادمان بودند، بر جای گذاشتند، این چنین است رسم روزگار که ما آنها را به قومى دیگر میراث دادیم، آنگاه آسمان و زمین بر آنها نگریست و از مهلت دادگان نبودند.




سپس فرمود: براستى که اینها وارث پیشینیان بودند، ولى طولى نکشید که دیگران وارث آنها شدند، نعمتهاى الهى را سپاسگزارى نکردند، در حال معصیت، دنیا از آنان ربوده شد، اى مردم ! کفران نعمت نکنید تا مبادا بر شما نقمت (و بلا) فرود آید.

 





  • کلمات کلیدی :

  • ::: سه شنبه 90/10/27 ::: ساعت 3:26 عصر :::   توسط حسن صادقی 
    نظرات شما: نظر